Open login
Рахилям Машурова
18.03.2016 00:15   

Машурова Рахилям Абдрахмановна.

Дата рождения:

08/03/1946

Родилась 8 марта 1946 года в городе Алма-Ата. Уйгурка.
Отец – Машуров Абрахман (1912–1981), был рабочим. Мать – Машурова Айша (1912–1990), была домохозяйкой.
Окончила актерский факультет Алма-Атинской государ­ственной консерватории им. Курмангазы (1969), актриса.
Профессор.
Владеет уйгурским, казахским и русским языками.
С 1968 года по настоящее время – актриса Казахского го­сударственного академического театра драмы им. М. Ауэ­зова. С 1975 года – преподаватель, заведующая кафедрой «Мастерство актера и режиссуры» Казахской националь­ной академии искусств им. Т. Жургенова.

 

Занята в спектаклях: «Ревизор» (Анна Андреевна), «Про­дайте мужа» (Елена), «Напрасная жизнь» (Ирма), «Ночь, когда плачут кони» (Бригадир), «Сваты» (Хадиша), «Сағыныш пен елес» (Анар), «Бәкей қыз» (Жамал), «Қара кемпір» (Қали).
Снималась в кинофильмах: «Плач волчицы» (Гулимхан) киностудии «Кыргызфильм»; «Назугум» (Айымхан) кино­студии «Узбекфильм»; «Қазақи оқиға» (Маржан) киносту­дии «Казахфильм», «Рэкетир» (Мать) киностудии «Сатай-фильм».
Режиссерско-постановочные работы: Ж. Файзи, «Башмач­ки»; Г. Мусрепов, «Кыз Жибек»; А.П. Чехов, «Предложе­ние»; В.А. Моцарт, «Свадьба Фигаро»; М. Ауэзов, «Еңлік–Кебек»; Ф. Эрве, «Мадемуазель Нитуш»; О. Алексеевич, «Цинковые мальчики»; Е. Брусиловский, «Биржан – Сара»; Ш. Кудайбергенов, «Тағдыр».
Член Казахского театрального общества.

 

 

Награждена орденом «Құрмет», медалью «Ветеран труда», знаком «Отличник образования РК». Лауреат театрального конкурса «Театральная весна-95».
Заслуженная артистка РК.
Религиозные взгляды – положительные.
Идеал политического деятеля – М. Тэтчер.
Прогноз будущего Казахстана – «Демократическая республика».
Хобби – чтение.
Литературные пристрастия – проза М. Ауэзова, Ч. Айтмато­ва; поэзия Фирдоуси, А. Пушкина.

 

http://whoiswho.kz/node/3236

видео с Рахилям Машуровой.

Dim lights Embed Embed this video on your site

Dim lights Embed Embed this video on your site

Dim lights Embed Embed this video on your site

Рахилям Машурова: Искусство не должно разделяться на «М» и «Ж».

Статья на сайте http://www.zakon.kz 1 сент. 2011 года.

Вечер. Афиши у Государственного академического театра казахской драмы имени Мухтара Ауэзова. Огромные фотографии со спектакля «Кара кемпир». Одна женщина толкает другую: «Смотри, Машурова!» Другая подхватывает: «Да ей же недавно шестьдесят пять исполнилось!» По-женски придирчивое разглядывание актрисы - и обе устремляются в кассу за билетами... Играя...

Вечер. Афиши у Государственного академического театра казахской драмы имени Мухтара Ауэзова. Огромные фотографии со спектакля «Кара кемпир».

Одна женщина толкает другую: «Смотри, Машурова!» Другая подхватывает: «Да ей же недавно шестьдесят пять исполнилось!» По-женски придирчивое разглядывание актрисы - и обе устремляются в кассу за билетами... Играя пожилую женщину, заслуженная артистка РК Рахилям Машурова в жизни никак не вписывается в эту роль. В шестьдесят пять пошла учиться на режиссера. Ее дипломным спектаклем стала музыкальная комедия Джаудата Файзи «Башмачки» на сцене Республиканского уйгурского театра музыкальной комедии им. К. Кужамьярова. О театральном режиссере Машуровой заговорили сразу же после сдачи этого яркого и самобытного спектакля. И это при том, что в нашем искусстве сохраняется скептическое отношение к женщине-режиссеру…

В ее планах прочесть Шекспира в оригинале и, конечно, поставить его на сцене. В основе спектакля - его сонеты. Это будет музыкально-поэтический спектакль. Рахилям Абдрахмановна времени даром не теряет - учит английский, как когда-то выучила казахский язык. Много лет назад уйгурская девочка, окончившая с золотой медалью русскую школу, чтобы попасть в мастерскую великой Хадиши Букеевой, выучила казахский. В ее трудовой книжке всего одна запись: Казахский театр им. М. Ауэ-зова. Ее не могли не принять: талантливая, броская, характерная. Много лет она остается одной из востребованных актрис в казахском театре. Преподает в Казахской академии искусств им. Жургенова. Профессор. Кавалер ордена «Курмет». Наш разговор с Рахилям Машуровой о столь успешном профессиональном перевоплощении из артиста в режиссера…

Р.М.: Наверное, это сила судьбы. С удовольствием поступила на режиссерский факультет в Академию искусств в Бишкеке и, несмотря на свой возраст, училась и училась. Вообще-то образование - процесс вечный, синоним развития. Нельзя выучиться раз и навсегда. Кстати, если вы о дипломе и так далее, то я, не сравнивая себя ни с кем, все-таки напомню, что ни Брук, ни Уиллсон, ни Станиславский не имели режиссерского образования. Вы подумайте, сколько у нас выпускается дипломированных режиссеров, а при этом почти любой театр сегодня ищет сильного постановщика. Когда я ставила «Башмачки» на сцене уйгурского театра, мне, естественно, было интересно мнение коллег-режиссеров из других театров, профессионализм которых очевиден. Я за то, чтобы в нашем театральном мире существовал диалог между режиссурой разных поколений. В этом огромная нужда! Еще вам должна сказать, что профессия режиссера потрясающая при всех ее перегрузках. Ощущение такое, что прошел человек пять лет войны, командовал армией, и вдруг в какой-то момент все закончилось. Во время работы над спектаклем много адреналина вырабатывается. Ты принимаешь решения и вдруг в какой-то момент остаешься один на один со зрителем. И никого уже нет рядом. Вспоминаешь, что послушал чей-то совет, а этого делать не следовало, пошел на поводу, а зря, на что-то времени не хватило. Все это не прощается. На сцену все просачивается, все то, что происходило с тобой и людьми, которые были рядом.

ЛИТЕР-Неделя: Как вы считаете, на самом ли деле существует женское и мужское искусство?

Р.М.: Конечно, спектакль, который ставит женщина, более эмоционален. Но мне не нравится разделение на женское и мужское искусство, потому что ни одну область искусства не разделяют, как туалет: на мужской и женский. Тем не менее спектакли или кино, которые делают женщины-режиссеры, имеют особый вкус и колорит. Женщин-режиссеров сейчас много, есть и женщины-продюсеры. Нет, это не дань моде. Видимо, профессия эта открывает перед людьми особые возможности, ты попадаешь в замечательную среду, во всем этом есть настроение, к тому же женщины сейчас такие сильные. Но на самом деле совершенно не важно, мужчина перед тобой или женщина. Главное - чтобы это был человек с внутренней отдачей. Это как на войне: когда какой-то фланг ослабеет, случается непоправимое. А период работы над спектаклем, он очень тяжелый, перенасыщенный эмоциями и адреналином, ответственностью и в то же время сиюминутный, наполненный даже не разумом, а интуицией. И если человек чего-то недодает на чувственном уровне, это очень болезненно. Театр - искусство, с одной стороны, коллективное, с другой - индивидуальное. В постановке может быть занято много актеров, к примеру 70 человек, среди которых большинство - мужчины, но если режиссер - женщина, женская доминанта все равно пробивается. Режиссура - очень сильное индивидуальное творчество. Спектакль - это как рентгеновский снимок.

ЛИТЕР-Неделя: В спектакле вы заняли самых популярных артистов современного уйгурского театра. Трудно работать с известными?

Р.М.: Нет, хотя многие так думают. Есть расстановка сил и профессий на сцене. Я никогда не работаю по принципу: я - режиссер, актер - марионетка. Люблю актерские предложения, всегда их выслушиваю, потому что, когда актер входит в шкуру персонажа, он многое может подсказать, и этим нельзя не пользоваться. С талантливыми людьми работать легче, чем с бездарными. Но у меня как у режиссера нет и не может быть пиетета перед регалиями актера. Актер нужен здесь и сию минуту. Безусловно, ты имеешь в виду его опыт, который может быть в данный момент полезен, но он никак не может на тебя давить своим статусом. Иначе ты как режиссер погибнешь под заслугами актерского состава. 70 процентов успеха состоит в распределении ролей, поэтому очень долго веду предварительные переговоры с актерами. Они, как правило, знают, куда и на что идут.

ЛИТЕР-Неделя: Насколько вы были свободны в выборе актеров?

Р.М.: Уже, к счастью, есть возможность выбирать, не «обслуживать» артиста. Старалась работать с теми, с кем интересно.

ЛИТЕР-Неделя: В какой театр и на кого вы ходите как зритель?

Р.М.: Я хожу на все новые спектакли в уйгурский, в Лермонтовку, в оперный (это началось еще в детстве, помню, какое впечатление произвела на меня оперная постановка, а сегодня мне интересно наблюдать этот театр в развитии). Всегда смотрю работы своих коллег в родном театре им. М. Ауэзова - мощный, невероятный театр, близкий мне по темпераменту.

ЛИТЕР-Неделя: Сколько лет, по-вашему, герою нашего времени? Скажем, Асанали Ашимов - герой нашего времени?

Р.М.: Асанали Ашимов - часть сознания страны, а не только герой времени. А современный герой нашего времени, который должен появиться на театральной сцене, - тот, кто бросает вызов, противостоит насилию, он, увы, всегда одиночка. Не обязательно он должен быть молодым человеком. Главное - он стремится устоять против пошлости, насилия и невежества. Он патриотичный человек.

ЛИТЕР-Неделя: По поводу борьбы с пошлостью, на сцене актуальна ли, например, в настоящее время драматургия Чехова?

Р.М.: Если уж ссылаться на Чехова, то пошлость, наверное, не в зеленом поясе на розовом платье, пошлость в том, чтобы сообщить человеку, что он одет пошло. А про выбор материала... У меня здесь другой путь: есть какая-то тема, которая меня сегодня волнует, и я ищу ее у драматургов. А может, и не у них. Это может быть проза. Вообще-то, интересно совместное сочинение спектакля с актерами, а не только чтение когда-то написанных текстов. Постоянно хочется поставить спектакль без слов.

ЛИТЕР-Неделя: Рахилям Абдрахмановна, вы сторонница психологического театра, пластических решений или широкого использования сценических средств?

Р.М.: Я считаю, что театр - сколлекционированная труппа индивидуальностей, актеры в ней - не краски, не члены коллектива, а полноправные соавторы. И грех это не использовать. Но я - за любые изобразительные средства на сцене. Вряд ли когда-нибудь на сцене появится спектакль, где актер не так важен.

ЛИТЕР-Неделя: Одна из героинь вашего спектакля «Башмачки» говорит, что у нее наступил возраст мудрости. Так когда же он наступает, возраст мудрости?

Р.М.: Никогда! Лично для меня еще не наступил. Мне кажется, что сильно преувеличивают, когда говорят о человеке, что он совершенно меняется. По-моему, у меня остались те же недостатки, те же достоинства, что и были в молодости. Может быть, Аллах потому и дал мне возможность столько лет активно жить, что я не ставила перед собой никогда никаких задач, связанных с возрастом. Физически меняясь, психологически и нравственно я оставалась той же и никогда не задавалась вопросом, конец ли это или середина жизни. Я играла порой смешных женщин, характерные роли. Бог мне дал такого плана героинь. Я и сейчас играю тех же, что играла всегда. Вопрос не стоял. Я еще не в том возрасте, в котором хочется давать советы. Вот видите, я сама еще учусь!

Мира МУСТАФИНА, фото Сергея ХОДАНОВА, Алматы

http://www.zakon.kz/4446952-rakhiljam-mashurova-iskusstvo-ne.html

Әллик жиллиқ әмгәктин әл рази.

«Уйғур авази» гезити, 17 март 2016 жил

Адәттә, қәлби таза инсанни тәғдирниң өзи сәнъәткә башлайдиғандәк билиниду маңа. Әйнә шундақ гөзәл һәм қәлби таза яралған инсанни армини адаштурмай сәнъәт билән тепиштурди. Алмутидәк гөзәл шәһәрдә туғулуп, шу чирайлиқ шәһәрниң барлиқ яхши хисләтлирини өз бойиға сиңдүргән чирайлиқ қизниң Қурманғазы намидики консерваторияниң театр факультетиниң актерлиқ маһарәт кафедрисиға келәчәк кәспини издәп келишиму қануний еди. Исми ривайәткә айланған сәһнә маһири, Кеңәш Иттипақиниң хәлиқ артисти Хадиша Бөкееваниң синипида дәрис алған яш студент 3-курста оқуветипла М.Әвезов намидики Қазақ дөләт академиялик театриға ишқа қобул қилинди. Қазақ сәнъитиниң алтун бөшүги һесапланған баш театр сәнъәткә болған қизиқиши алаһидә, әҗайип гөзәл уйғур қизини бирдинла өз қойниға алди. Шуниңдин бери сәһнини жүриги билән сөйүп, һәрбир роли бар вуҗуди билән иҗра қилған бу актрисини театр өз қучиғидин қоюп бәрмиди. Иҗадий һаятини мошу театр билән чәмбәрчас бағлап әмгәк қиливатқиниға әллик жил болған Раһиләм Мәшүрова бүгүн Қазақстан Җумһурийитиниң хизмәт көрсәткән артисти, «Парасат», «Құрмет» орденлириниң, мустәқил «Илһам» мукапитиниң саһиби, профессор, «Қазақстан білім беру ісінің үздігі». Мошу жиллар давамида у елимизгә тонулған сәһнә падишаси вә салаһийәтлик устаз шәхс сүпитидә қелиплашти. Исми хәлиққә кәң тонуш Раһиләм Абдурахман қизи мошундақ егиз чоққилардин ешип, һаятиниң мәзмут пәллисигә кәпту дегән гәпни аңлиғанда ишәнмигәнләрму көп болди. Өткәндә өзиниң алий инсаний пәзиләтләр билән хәлиқ қәлбигә йеқин талантлиқ актриса сәһнидики 50 жиллиқ әмгигигә һесават берип, бенефисини өткүзди.

Бенефис башланмай туруп кәчкә жиғилған тамашибинлар Раһиләм Мәшүрова тоғрилиқ чүширилгән һөҗҗәтлик фильмни тамашә қилди. Актрисиниң маһаритини һәртәрәплимә ечип көрсәткән һөҗҗәтлик фильмда театрниң мудири Ерлан Биләлов, кәсипдашлири — Қазақстан хәлиқ артисти, профессор Есмухан Обаев, режиссер Әубәкир Рахимов, сәһнидики кәсипдиши, Қазақстанниң хизмәт көрсәткән артисти Жумагүл Мейрамова, Қазақстанниң хәлиқ артисти Роза Рымбаева, Салтанат Бақаева охшаш сәнъәткарлар у һәққидә иллиқ тиләклирини билдүрди. Раһиләм Абдурахман қизиниң инсаний пәзиләтлирини сәһнидики вә актрисилиқ маһаритини ейтип бәрди.

Әнди кәчни заманивий          уссул билән ачқан Т.Жүргенов намидики сәнъәт академиясиниң әң яш шагиртлириниң арисида заманивий джинси вә футболка, путиға кроссовка, бешиға яшлар шапкисини кийип, йеник һәрикәт қилип уссул ойнап жүргән Р.Мәшүровани көргәндә тамашибинлар өз көзлиригә ишәнмәй қалди. Тамашибин униң орниға салапәтлик анини күтүватқан еди. Амма әркиләп әркин һәрикәт қиливатқан актриса бу ойларниң һәммисини йоққа чиқарди. Раһиләм дайим мошундақ — йеңи образни у қәһримани тоғрилиқ қелиплашқан пикирниң һәммисини бузуп, өз алдиға издинип, пәқәт өзигә хас талант билән тәйярлайду. Бир роли иккинчисигә охшимайду.

Раһиләм Мәшүрованиң иҗадийитини назарәт қиливатқанларму, һәтта бенефисқа биринчи қетим келип олтарғанларму у өзи ойниған спектакльлардин төрт үзүндә көрсәткәндә, буниң һәммиси һәқиқәт екәнлигигә көз йәткүзди. «Ериңизни маңа сетиңа» спектаклидики Алена, Гогольниң «Ревизоридики» Анна Андреевна, «Көчкүн» пьесисидики қери ана, «Қара кемпир» спектаклидики Қали, мошу рольларниң һәрқайсиси төрт түрлүк тәғдиргә, төрт түрлүк мүҗәз, һәтта төрт түрлүк авазға қаритилған. Бири — классика болса, бири — заманивий спектакль. Бири — рус характери, бири — қазақ мүҗәзи. Мозаика нәқишлириму Р.Мәшүрова яратқан образлардәк һәртүрлүк. Мошу үзүндиләрдин Р.Мәшүрованиң өз қәһриманлириниң қәлбини йәткүзүштики маһаритини байқаш қийин әмәс. Һәтта өзи билән өзи сөзләшкәндәк аваз чиқиватқан муңлуқ үни залниң барлиқ җайиға һечбир тосалғусиз йетип барди. Мошундақ маһарәт бүгүнки артистларниң көпчилигидә байқалмайду.

Актерлуқтин ташқири Раһиләм Мәшүрованиң алаһидә тәкитләйдиған йәнә бир қири — устазлиғи. У 1975-жилдин бери Т.Жүргенов намидики сәнъәт академиясидә дәрис берип, шагирт тәрбийиләватиду. Устазлиқ паалийитигә топ-тоғра 40 жил болған Р.Мәшүрованиң синипида талантлиқ шагиртлар тәрбийилинип чиқти. Қазақстандики 54 театрниң барлиғида Р.Мәшүрованиң синипида билим алған шагиртлири ишләватиду. Тонулған шагиртлар арисида Роза Рымбаева, Марат Илиясов, Әсел Мәмбетова, Қарагөз Тилеубекова, Қудайберген Бекиш, Ақбота Керимбекова, Сафуан Шаймердинов, Сырым Қашқабаев, Нурлан Әбилов охшаш театр вә эстрада сәнъитигә әҗри сиңгән шәхсләр бар. Уларниң барлиғи устазниң адаләтликни сөйидиғанлиғини, тәләпчанлиғини, шу арқилиқ кәспий утуққа йәткәнлигини мәғрурлиниш билән тәкитләйду. «Әгәр Раһиләм Мәшүрованиң тәрбийисини көрмигинимдә, бүгүнки Рымбаева болаттимму?» дәп тәкитлигән Роза бенефисқа келип, устазиниң һөрмитигә нахша ейтип бәрди.

Тәбиитидин гөзәл, музыкилиқ вә пластикилиқ ихтидари чоң актриса бүгүнки таңда театримизда 70тин ошуқ роль ойниса, кинодиму өзиниң изини қалдурди. Униң «Қасқырдың көз жасы» («Қирғизфильм») фильмидики Гүлүмхан, «Назугум» («Өзбәкфильм») фильмидики Айимхан, «Қазақи оқиғада» («Қазақфильм») Маржан образлирини алаһидә тәкитлигинимиз әвзәл. «Сырғалым» телесериалида — Үмүтжан, «Свадьба на  троих» фильмида — Мариям, «Жибек» телесериалида Шәкен рольлири шулар җүмлисидиндур.

М.Әвезов намидики театрниң талантлиқ актрисилириниң бири Р.Мәшүрова Москвадики гастрольлуқ сәпәрдә Кеңәш Иттипақи тәнқитчилириниңму жуқури баһасиға еришкән. Қазақ режиссурисиниң патриархи Әзәрбәйҗан Мәмбетов қойған Чеховниң «Ваня ағайдики» Соня роли тәнқитчиләрни һәйран қалдурған. Талантлиқ актриса Абай намидики Опера вә балет театрида А.Онеггерниң «Жанна Д Арк» (режиссер В.Бегма)  ораториясидә Жанна Д Арк ролиға тәклип қилинди. Актриса бойиға азатлиқ вә вәтәнпәрвәрлик роһини сиңдүргән батур қизниң обризини наһайити утуқлуқ елип чиққан.

Қәлби таза, сәнъәтни чәксиз сөйидиған, әмгәкчан, адаләтпәрвәр вә өткүр мүҗәзлик Раһиләм Абдурахман қизиниң сәһнигә садақәтлигиниң, шагирт алдидики җавапкәрлигиниң җавави мошу бенефис болди. Тәнтәнилик кәчкә тәвәллуд егисини театр коллективидин ташқири, Мәдәнийәт вә спорт министрлиги намидин «Қазақ әуендері» акционерлиқ җәмийитиниң президенти Асхат Маемиров тәбрикләп, чапан кийгүзди. Шундақла Т.Жүргенов намидики сәнъәт академиясиниң вәкиллири, җумһурийәтлик Уйғур этномәдәнийәт мәркизиниң Пәхрий рәиси Әхмәтҗан Шардинов, җумһурийәтлик «Уйғур авази» гезитиниң баш муһәррири Ершат Әсмәтов, «АЗМК» ҖЧЙ мудириниң орунбасари Мурат Хизметов вә Қазақстандики чоң тиҗарәтчиләрниң бири Дилмурат Кузиевму тәвәллуд егисигә баһалиқ соғиларни һәдийә қилди. 1979-жилдин башлап 2016-жилғичә тәлим алған шагиртлири қоллириға пүтәргән жиллири йезилған тахтайчилирини тутуп, топ-топи билән сәһнә төригә чиққанда, залда устаз билән биллә һаяҗанланмиған инсан қалмиди. Нәқ шу пәйттә қазақ мәнавиятиниң жүкини көтирип жүргән, елимизгә тонулған шагиртлириниң оттурисида күлүмсирәп турған устазниң һәқиқий бәхит егиси екәнлигигә көз йәткүздуқ. Дәстә-дәстә гүлниң ичидә қалған Раһиләмдин қазақ билән уйғур хәлқи чәксиз миннәтдар. Театр мудири Ерлан Биләловниң ейтқинидәк, «хәлиқләр достлуғиниң рәмзи болған актриса» буниңдин кейинму кәспий маһарити билән өз тамашибинини хошал қилидиғини ениқ.

Айгүл АХАНБАЙқызы.

Кәсипдашлар ләвзи

Есмухан ОБАЕВ, Қазақстан хәлиқ артисти, профессор:

— Раһиләм уйғур хәлқиниң қизи болғанлиқтин, уйғур мәдәнийитини өз бойиға сиңирип өскән әркә қиз. Шундақтиму Қазақ театрида чирайлиқ, сумбатлиқ аялларниң обризини яратти. Мәшүрова — характерға егә актриса, наһайити әмгәкчан инсан. Униң әң яхши хислити — өзини өзи тәнқит қилишни билиду. Өзигә җавапкәрлик билән қарайдиған адәм. Қазақ театриға уни тәғдир елип кәлгән. Болмиса Уйғур театридиму чоң актриса болуп чиқидиғанлиғиға һеч гуманим болматти. Һаяти мошу шәһәрдә өтүватқан Раһиләмниң қазақчисиму һәйран қаларлиқ. Униң йәнә бир чоң хусусийити  — устазлиқ сәнъити тоғрилиқ ейтмай мүмкин әмәс. Бу җәһәттин Қазақстан хәлиқ артисти Роза Рымбаевадин башлап бир талай артистларни тизип чиқишқа болиду. Асқар Тоқпановтин башлап Райымбек Сейтиметов, Әзәрбәйҗан Мәмбетов охшаш режиссерлар билән биллә ишлиди. Мениң «Қара кемпир» дегән спектаклимда чоң образни яратти. Тамашибин үчүн адил ишләш — артист үчүн чоң арман. Раһиләмни арминиға йәткән актриса дәп ойлаймән.

Роза РЫМБАЕВА, Қазақстан хәлиқ артисти, Дөләт мукапитиниң лауреати:

Әгәр Раһиләм Абдурахман қизиниң қолиға чүшмигән болсам, хәлиқ артисти, Дөләт мукапитиниң лауреати, кәспий дәриҗидә нахша ейтип ишләп келиватқан бүгүнки Рымбаева болаттимму яки болматтимму? Мошуниң һәммиси дурус тәлим-тәрбийә бәргән, дурус йолға башлиған устазим Раһиләм Мәшүрованиң шиҗаәтлик әмгигиниң мевисидур. Мән шу пәйтләрниң өзидә тонулған артист болсамму, «юлтуз ағриғимни» устазимға көрсәтмидим, чүнки устазимни һөрмәт қилдим. Р.Мәшүроваға охшиған устазлар аз. Миллити уйғур болсиму, қазақ сәһнисидә әмгәк қиливатиду. Қазақ яшлидин қазақ юлтузлирини тәрбийиләватқан, шагиртлириниң утуқлири билән ғалибийәтлирини көрүватқан бәхитлик устаз.

Әубәкир РАХИМОВ, Қазақстанниң хизмәт көрсәткән әрбаби, режиссер:

Раһиләм «Қара кемпирдә» Қали ролини ойнаветип, жиқилип чүшүп мүрисини сундурувалди. Бирақ спектакльни тохтатмай, суниғиға қаримай, ахириғичә ойниди. Бу дегинимиз, биринчи новәттә — тамашибинға, шуниңдин кейин, умумән, сәнъәткә болған һөрмәт. Адәм һаятқа кәлгәндин кейин алдиға чоң мәхсәтләр қойиду. Мәхсити орунланса, арқисида из қалдурса, «мән һаятимни бекар өткүзмәптимән» дәп ойлиниду. Раһиләм «һаятимни бошқа өткүзмидим, мәхситимгә йәттим» дәп ишәшлик ейталайдиған инсанларниң бири.

Жумагүл МЕЙРАМОВА, Қазақстанниң хизмәт көрсәткән артисти, профессор:

Театр вә кино институтини тамамлиғандин кейин Раһиләмни Уйғур театри ишқа чақирди. Чүнки Уйғур театриниң рәһбәрлири униң дипломлуқ спектаклини көргән екән. Бирақ устазимиз Хадиша Бөкеева Раһиләмни Уйғур театриға әвәтмиди. Шу пәйттики М.Әвезов намидики театрниң баш режиссери Әзәрбәйҗан Мәмбетовму униң дипломлуқ спектакльни яқтуруп таллавалиду. Бу иккиниң биригә буйримайдиған бәхит. Институтни тамамлап, көп өтмәй Раһиләм өзиму студентларға дәрис бәрди. Хадиша апай шундақла униңға устазлиқниң қир-сирини үгәтти.

Алма КӘКИШЕВА, Қазақстанниң хизмәт көрсәткән әрбаби, режиссер:

Раһиләм апайниң иҗадий йоли униң чоң мәктәптин өткәнлигини көрситиду. Сәнъәткарниң сәнъәттин башқа достлириға, кәсипдашлириға, шериклиригә болған мунасивити бәк иллиқ. Раһиләм апайни һәмминиң яхши көридиғанлиғи шуниңдин болса керәк.

Гүлнар ҒИЗАТОВА, профессор:

Раһиләм Мәшүрова — «актерлуқ маһарәт вә режиссура» кафедрисиниң рәһбири. Бу академиядики әң чоң кафедра. Кафедрида Асанәли Ашимов, Есмухан Обаев, Туңғышбай Жаманқулов қатарлиқ 50тин ошуқ оқутқучи вә магистрантлар ишләйду. Раһиләм Абдурахман қизи мошундақ чоң кафедриға йетәкчилик қиливатиду.

http://uyguravazi.kazgazeta.kz/?p=23133

 
Интересный материал? Поделись с другими:

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить